متفرقه

چگونه به فرزندان خود برای رسیدن به اهداف انگیزه دهیم؟

کودک خود را برای رسیدن به هدف مسئول نگه دارید

در تمام مکالمات خود به نوجوانان یادآوری کنید که هدف نهایی را در ذهن داشته باشند. مثلا:

کودک و نوجوان: “نمی خواهم برای امتحان درس بخوانم.”

شما: ” اما من فکر می کردم که شما واقعا می خواهید دکتر شوید؟ ما هر دو می دانیم که شما می توانید این کار را انجام دهید،ولی لازم است یک پایه علمی برای این کار بسازید.

شما همچنین می توانید برای نوجوان خود یادآور بگذارید تا به او کمک کند که در مسیر خود باقی بماند؛ مثلا یک یادداشت در جایی بگذارید که اولین چیزی باشد که در صبح خواهد دید. این یک راه دوستانه برای تشویق او به رسیدن به اهداف نهایی است.

حس موفقیت آن ها را تقویت کنید

اگر در جایی که اعتبار، عادلانه و مناسب است، اعتبار بدهید، آنچه را که مردم شما می دانند درست است، تقویت می کنید و آن ها را در جایی که شک دارند تشویق می کنید.

اگر به ندرت کاری را به خوبی انجام می دهید یا دائما مورد انتقاد قرار می دهید، این خطر وجود دارد که انگیزه آن ها از بین برود. این یکی از مهم ترین گام ها در مورد چگونگی انگیزه دادن به نوجوان است.

شما باید مطمئن باشید که گام های مختلفی که آن ها در راستای اهداف خود برمی دارند را تصدیق کنید تا به آن ها بفهمانید که شما از آن ها حمایت می کنید و به آن ها حس بهتری از پیشرفت می دهید.

اگر نمی دانید چگونه و چه زمانی مناسبت های مختلف را جشن بگیرید، سعی کنید آن ها را به یکی از ۳ دسته تقسیم کنید:

  • نشانه های ابتکار
  • دستاوردهای کوچک
  • مایلستونز

استفاده از طنز

این گام بعدی در مورد چگونگی انگیزه دادن به یک نوجوان کاملا غیر متعارف است. چرا والدین فکر می کنند که برای تشویق نوجوان خود به بهتر بودن، باید سخت گیر باشند و قوانینی را وضع کنند که کودکشان باید از آن ها پیروی کند.

در واقع هرچه سخت گیرتر باشید، فرزندتان بیشتر به حرف های شما گوش نخواهد داد. بهترین راهی که می توانید به آن ها اعتماد کنید این است که هر تبدیلی را سبک تر کنید و تا جایی که می توانید طنز ایجاد کنید.

فرض کنید نوجوان شما در امتحان ریاضی شکست خورده است حتی اگر واقعا درس خوانده باشد. به جای این که به این نکته اشاره کنید که ممکن است در عادت مطالعه آن ها مشکلی وجود داشته باشد، شوخی کنید تا حال و هوای او را سبک تر کنید. سپس تجربه مشابهی که در مدرسه داشتید را با آن ها به اشتراک بگذارید. آن ها بیشتر پذیرای توصیه های شما خواهند بود.

یک سیستم پاداش بسازید.

انگیزه دادن به نوجوانان از طریق سیستم پاداش بسیار موثر است. اما باید مراقب باشید که به هر کار خوبی که انجام می دهند پاداش ندهید زیرا این کار ممکن است بر رفتار روانی آن ها نسبت به دریافت چیزی در آینده تاثیر بگذارد.

پس چگونه می توانید یک سیستم پاداش برای نوجوانان خود ایجاد کنید؟

روی کارهای بزرگی که باید انجام دهند تمرکز کنید. به عنوان مثال، نوجوان شما آزمون SAT را در پیش دارد، شما می توانید به او انگیزه دهید تا امتحان را مرور کند و بگویید که اگر در هر ۳ حوزه نمره بالایی بگیرد، شما چیزی را که او می خواهد برایش می خرید.

به آن ها اجازه استراحت دهید.

اهمیت استراحت را به نوجوان خود آموزش دهید.به احتمال زیاد، نوجوانان انگیزه ای برای مطالعه یا انجام هر کاری ندارند، زیرا احساس می کنند که قبلا بیش از حد کار کرده اند. این اتفاق در دبیرستان زیاد رخ می دهد.

شما می توانید نوجوان خود را به تماشای فیلم یا غذا خوردن در یک رستوران بیاورید تا ذهنش را از چیزهای دیگر دور نگه دارد. او واقعا از این کار قدردانی می کند و به خاطر تمام تلاش های شما برای او انگیزه پیدا می کند.

یک داستان به اشتراک بگذارید

یک نکته خوب در مورد چگونگی ایجاد انگیزه در نوجوانان این است که برای آن ها داستانی تعریف کنید به خصوص داستان زندگی خودتان. اگر زندگی جالبی داشته اید، مطمئنا می توانید حکایات جالب زیادی را در مورد شکست ها و موفقیت های خود برای نوجوان خود به اشتراک بگذارید.نوجوانان باید بدانند زمانی که شما هم سن و سال آن ها هستید، چه کارهایی انجام داده اید. این کار به آن ها کمک می کند تا متوجه شوند که اعمال آن ها تاثیر زیادی بر مسیر زندگی آن ها دارد.

توضیح دهید که آن ها مسئول عواقب اقدامات خود هستند

برای اینکه حس مسئولیت پذیری نوجوان خود را افزایش دهید، باید به او توضیح دهید که نتیجه انتخاب هایش هرچه باشد، نمی تواند کسی را به خاطر آن سرزنش کند. به این ترتیب، وقتی در امتحان شکست می خورد یا کاری را انجام می دهد که مورد توجه مشاور مدرسه است، می داند که این نتیجه کار خودش است. زمانی که او به تاثیر اعمالش پی می برد، در مورد آنچه برای موفقیت باید انجام دهد، روشن گری می کند. او یاد می گیرد که چگونه خود را کنترل کند و به اهدافش برسد، زیرا می داند که کنترل زندگی اش را در دست دارد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا