سلامتی

کدو تنبل: نه تنها یک تزئیناتی، بلکه یک منبع غنی از مواد مغذی

حکاکی کدو تنبل، برشته کردن دانه ها برای یک میان وعده غنی از مواد مغذی، و نمایش چهره های نورانی شمع در ایوان خانه، سنت های پاییزی است که بسیاری از مردم از آن لذت می برند. اما این کدوهای روشن فقط برای نمایش نیستند، و پتانسیل غذایی آنها فقط به دانه کدو تنبل محدود نمی شود.

گوشت کدو تنبل یا پالپ، وسیله ای برای بسیاری از مواد مغذی است. جوآن سالگ بلیک، پروفسور بالینی تغذیه در دانشگاه بوستون، می‌گوید: کدو تنبل نیروگاهی از پتاسیم و فیبر است، دو ماده مغذی که بیشتر بزرگسالان در رژیم غذایی خود از آنها کمبود دارند.

1. سرشار از فیبر و پکتین، گوشت کدو تنبل می تواند به هضم کمک کند

فیبر یک ماده ی غذایی است که به بیشتر مردم اعتقاد دارند برای هضم غذا و سلامت گوارش مناسب است اما این ماده غذایی فواید بسیار دیگر نیز دارد از جمله  سلامت قلب عروق. فیبر در خون جریان می یابد و سلول های ناسالم چربی را به خود جذب می کند در نتیجه به سلامتی قلب و عروق کمک می کند. همچین باعث افزایش طول عمر می شود.

به گفته USDA، 1 فنجان گوشت کدو تنبل پخته شده حاوی 7.1 گرم فیبر است که آن را به یک منبع عالی تبدیل می کند. گوشت کدو تنبل سرشار از پکتین است که نوعی فیبر محلول است. جنا ولپ، RDN، مستقر در آستین، تگزاس، می گوید: «پکتین یک پری بیوتیک طبیعی است که به تغذیه میکروب های پروبیوتیک خوب و سالم در روده کمک می کند. برنامه غذایی مناسب برای سندرم روده تحریک پذیر بر اساس تحقیقات منتشر شده در نوامبر 2017 در FEMS Microbiology Ecology، سویه های پری بیوتیک موجود در پکتین ممکن است با متعادل کردن مجدد آن به سمت یک حالت ضد التهابی از میکروبیوم روده حمایت کنند.

غذاهای که می توانید با کدو تنبل درست کنید

شما می توانید با استفاده از کدو تنبل آش درست کنید. غذای محبوب ایرانی ها. همچنین می توانید کیک کدو حلوایی، حلوای کدو حلوایی یا خیلی غذاهای  دیگر درست کنید. کافی است در گوگل یا یوتوب جستجو کنید.

شما می توانید کدو تبنل را در یخچال فریز کرده و در ماههای بعد نیز از آن استفاده کنید اما توجه داشته باشید که فقط دو الی سه ماه می توانید آن را  در فریزر نگهداری کنید زیرا بعد از آن خواصش را از دست می دهد.

یکی از ساده ترین روش های سرو کدو تنبل بخار پز کردن آن است. کدو را تکه تکه کنید و در یک قابلمه با یک لیوان آب بر روی شلعه کم بپزید. بعد از پخت آن را در ظرفی قرار داده روی آن شیره انگور بریزید یا می توانید از شکر استفاده کنید و بعد از سرد شدن میل کنید.

2. کدو تنبل سرشار از پتاسیم است که می تواند به کاهش فشار خون کمک کند

موز تنها گزینه شما برای دریافت پتاسیم کافی نیست. طبق گزارش USDA، 1 فنجان کدو تنبل ساده کنسرو شده 505 میلی گرم از این ماده مغذی را فراهم می کند که می تواند به کاهش سطح فشار خون کمک کند – و به نوبه خود به کاهش خطر بیماری قلبی و سکته کمک می کند، طبق مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری ها. (CDC). بلیک توضیح می‌دهد: «رژیم غذایی سرشار از پتاسیم به کاهش فشار خون در افراد مبتلا به فشار خون بالا یا در معرض خطر ابتلا به فشار خون بالا کمک می‌کند و باعث می‌شود که کلیه‌ها سدیم اضافی را دفع کنند.». کدو تنبل به درمان آسم در کودکان کمک می کند.

پتاسیم یک ماده مغذی ضروری است، اما آمریکایی ها به اندازه کافی از آن دریافت نمی کنند. طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، پتاسیم به عنوان یک ماده مغذی مورد نگرانی برای سلامت عمومی در نظر گرفته می شود، زیرا جمعیت ایالات متحده به طور مداوم کمتر از مقدار توصیه شده مصرف می کنند.

انجمن قلب آمریکا 4700 میلی گرم پتاسیم در روز را برای بزرگسالان متوسط ​​توصیه می کند. چیزی به نام پتاسیم بیش از حد وجود دارد، زیرا می تواند برای افراد مبتلا به اختلالات کلیوی مضر باشد.

3. بتاکاروتن به کدو تنبل رنگ نارنجی و تقویت ویتامین A می دهد.

اگر تا به حال به این فکر کرده اید که چه چیزی رنگ نارنجی بدنام را به جک فانوس کلاسیک می دهد، می توانید از رنگدانه قرمز-نارنجی به نام بتاکاروتن تشکر کنید که بدن انسان آن را به ویتامین A غنی از آنتی اکسیدان تبدیل می کند. بتاکاروتن نوعی کاروتنوئید، دسته ای از رنگدانه های موجود در میوه ها و سبزیجات که به عنوان آنتی اکسیدان نیز عمل می کنند.

به نقل از ولپ: کدو تنبدل حاوی مقدار زیادی آنتی اسیدان به نام بتاکاروتن است که یکی از آنتی اکسیدانهای قوی به شمار می رود در نتیجه این ماده برای پیشگری زا سرطان بهترین است. USDA می گویند کدو تبنل بیشترین بتاکاروتن را در بین مواد غذایی داخل آشپز خانه شما دارد و بعد از آن زمینی شیرین، هویج، فلفل دلمه ای نارنجی و طالبی این ماده را دارا می باشند.

ویتامین A یک ماده مغذی ضروری است و بیشتر با بینایی، ایمنی، تولید مثل و رشد مرتبط است، اما طبق گفته مؤسسه ملی بهداشت، رژیم غذایی غنی از ویتامین A یا بتاکاروتن ممکن است خطر ابتلا به برخی سرطان ها را کاهش دهد. محتوای آنتی اکسیدانی بالا در کدو تنبل ممکن است به خواص بالقوه آن برای مبارزه با سرطان کمک کند، اما در نهایت به تحقیقات بیشتری نیاز است. ویتامین A موجود در کدو تنبل درمان آسم در کودکان را سریعتر می کند.

مصرف کدوتبل به‌عنوان یکی از روش‌های طبیعی در درمان آسم کودکان مزایای فراوانی دارد. این میوه دارای مقدار قابل توجهی از ویتامین C، بتاکاروتن، پتاسیم و فیبر است که به بهبود عملکرد سیستم ایمنی و کاهش علائم آسم کمک می‌کند. ویتامین C باعث تقویت سیستم ایمنی بدن و کاهش التهاب‌های راه‌های تنفسی می‌شود. همچنین، بتاکاروتن موجود در کدوتبل می‌تواند بهبود عملکرد ریه‌ها را تسریع کرده و علائم آسم را کاهش دهد. به دلیل حاوی بودن پتاسیم، این میوه می‌تواند در کنترل فعالیت‌های عضلات هوایی کمک کند و به بهبود تنفس کودکان با آسم کمک نماید. از طرفی، فیبر موجود در کدوتبل می‌تواند به تسهیل گردش خون و کاهش استرس در بدن کودکان کمک کند، که هر دوی این عوامل می‌توانند در بهبود علائم آسم موثر باشند. به طور کلی، مصرف منظم کدوتبل به عنوان بخشی از رژیم غذایی کودکان آسمی می‌تواند بهبود علائم آن‌ها را تسریع کند و کیفیت زندگی آن‌ها را افزایش دهد.

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا