سبک زندگی

خودمراقبتی: راهی به سوی بهبود عملکرد و افزایش بهزیستی

خودمراقبتی به عنوان «فرایند چند بعدی و چند وجهی مشارکت هدفمند در استراتژی‌هایی که عملکرد سالم را ارتقا می‌بخشد و بهزیستی را افزایش می‌دهد» تعریف شده است. اساساً، این اصطلاح عمل آگاهانه‌ای را توصیف می‌کند که فرد برای ارتقای جسمی و ذهنی و سلامت عاطفی خود انجام می‌دهد.

خودمراقبتی اشکال زیادی دارد. این می تواند تضمین کند که هر شب به اندازه کافی بخوابید یا چند دقیقه بیرون بروید تا هوای تازه داشته باشید.

خودمراقبتی برای ایجاد انعطاف پذیری در برابر آن عوامل استرس زا در زندگی که نمی توانید آنها را از بین ببرید حیاتی است. وقتی اقداماتی را برای مراقبت از ذهن و بدن خود انجام دهید، برای بهترین زندگی خود مجهز خواهید شد.

با این حال، متأسفانه، بسیاری از مردم مراقبت از خود را به جای یک اولویت، یک امر تجملی می دانند. در نتیجه، آنها احساس غرق شدن، خستگی و عدم تجهیز برای مقابله با چالش های اجتناب ناپذیر زندگی می کنند.

ارزیابی نحوه مراقبت از خود در چندین حوزه مختلف بسیار مهم است تا بتوانید اطمینان حاصل کنید که از ذهن، بدن و روح خود مراقبت می کنید.

انواع مختلف خودمراقبتی

مراقبت از خود فقط صرف رسیدن به آرامش نیست. مراقبت از خود شامل مراقبت از لحاظ ذهنی، جسمی، عاطفی، اجتماعی و معنوی است. برای اینکه از جسم و سلامتی خود مراقبت کنید لازم است به یک تعادل در سبک زندگی خود برسید. ورزش کنید و سالم غذا بخورید. دوری ازاسترس و رهاییاز اضطراب های روزانه و رسیدن به یک تعادل مستلزم تلاشهای فراوان است.

خودمراقبتی فیزیکی

اگر می خواهید بدنتان به طور موثر اجرا شود، باید از بدن خود مراقبت کنید. به خاطر داشته باشید که ارتباط قوی بین بدن و ذهن شما وجود دارد. وقتی از بدن خود مراقبت می کنید، فکر می کنید و احساس بهتری خواهید داشت.

خودمراقبتی فیزیکی شامل این است که چگونه به بدن خود سوخت می رسانید، چقدر می خوابید، چقدر فعالیت بدنی انجام می دهید و چقدر به نیازهای بدنی خود رسیدگی می کنید. شرکت در قرار ملاقات های مراقبت های بهداشتی، مصرف دارو طبق تجویز، و مدیریت سلامت شما، همگی بخشی از خودمراقبتی فیزیکی خوب هستند.

وقتی نوبت به خودمراقبتی فیزیکی می‌رسد، سؤالات زیر را از خود بپرسید تا ارزیابی کنید که آیا ممکن است برخی از زمینه‌ها وجود داشته باشد که نیاز به بهبود داشته باشید:

  • آیا خواب کافی دارید؟
  • آیا رژیم غذایی شما به خوبی به بدن شما سوخت می دهد؟
  • آیا مراقب سلامتی خود هستید؟
  • آیا به اندازه کافی ورزش می کنید؟

خودمراقبتی اجتماعی

اجتماعی شدن کلید مراقبت از خود است. اما، اغلب، وقت گذاشتن برای دوستان سخت است و وقتی زندگی شلوغ می شود، راحت می توان از روابط خود غافل شد.

ارتباطات نزدیک برای رفاه شما مهم است. بهترین راه برای پرورش و حفظ روابط نزدیک، صرف زمان و انرژی برای ایجاد روابط خود با دیگران است

ساعات مشخصی وجود ندارد که باید به دوستان خود اختصاص دهید یا روی روابط خود کار کنید. هرکسی نیازهای اجتماعی کمی متفاوت دارد. نکته کلیدی این است که بفهمید نیازهای اجتماعی شما چیست و زمان کافی برای ایجاد یک زندگی اجتماعی بهینه در برنامه خود اختصاص دهید.

برای ارزیابی خودمراقبتی اجتماعی، موارد زیر را در نظر بگیرید:

آیا زمان کافی رو در رو با دوستان خود دارید؟

برای تقویت روابط خود با دوستان و خانواده چه می کنید؟

خودمراقبتی ذهنی

خود مراقبتی ذهنی شامل چیزا هایی می شود که ذهن شما را هوشیار نگهمی دارد. شما می توانید با کمک معما یا آموزش مهارتهای جدید که به آنها علاقه دارید ذهن خود را هشیار نگه دارید و از ذهن خود مراقبت کنید. همچنین می توانید برای انجام این کار به تماشای فیلم یا خواندن کتاب مورد علاقه خود بپردازید.

خودمراقبتی ذهنی همچنین شامل انجام کارهایی است که به شما کمک می کند از نظر روانی سالم بمانید. برای مثال، تمرین شفقت و پذیرش خود به شما کمک می کند گفتگوی درونی سالم تری داشته باشید.

در اینجا چند سوال وجود دارد که باید هنگام فکر کردن به خودمراقبتی ذهنی خود در نظر بگیرید:

آیا زمان کافی برای فعالیت هایی که از نظر ذهنی شما را تحریک می کنند اختصاص می دهید؟

آیا کارهای پیشگیرانه ای انجام می دهید که به شما کمک کند از نظر روانی سالم بمانید؟

خودمراقبتی معنوی

تحقیقات نشان می دهد که سبک زندگی شامل مذهب یا معنویت به طور کلی سبک زندگی سالم تری است.

با این حال، پرورش روحیه شما نیازی به دین ندارد. این می‌تواند شامل هر چیزی باشد که به شما کمک می‌کند حس عمیق‌تری از معنا، درک یا ارتباط با کیهان ایجاد کنید.

چه از مدیتیشن لذت ببرید، چه از شرکت در مراسم مذهبی یا دعا کردن، خودمراقبتی معنوی مهم است.

همانطور که زندگی معنوی خود را در نظر می گیرید، از خود بپرسید:

درباره زندگی و تجربیات خود چه سوالاتی از خود می پرسید؟

آیا درگیر اعمال معنوی می‌شوید که آن را برآورده می‌کنید؟

فواید خود مراقبتی

1- کاهش افسردگی در شغل

2- افزایش اعتماد به نفس

3- کاهش استرس و اضطراب در زندگی و درنتیجه بهبود عملکرد

4- بهتر شدن خلق وخو

5- ارتقا و بهبود روابط فردی و گروهی

6-  سلامتی روحی، روانی و جسمی

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا