متفرقه

روش‌های بهبود مهارت خواندن: از اختلاط ژانرها تا ایجاد روال روزانه

اختلاط ژانرهایی مانند داستان، بیوگرافی و خودسازی، خواندن را سرگرم‌کننده می‌کند و اگر کتابی را کمی سخت یا کسل‌کننده می‌بینید، خواندن را به طور کامل متوقف می‌کنید. ایلان ماسک نیز از طرفداران بیوگرافی است.

روش های مطالعه

1- با صدای بلند مطالعه کنید

2- هنگام مطالعه یادداشت برداری کنید

3- خلاصه کتاب را برای دیگران تعریف کنید و نظرات آنها را بپرسید

4- در گروههای کتاب خوانی عضو شوید و یا یک وبلاگ کتابخوانی بسازید.

5- مدام درباره آنچه که می خوانید از خودتان سوال بپرسید و سعی کنید از زوایه دید شخصیت ها به زندگی نگاه کنید

از کیندل و کتاب های صوتی استفاده کنید

نکته 4 این است که باید Kindle and Audible تهیه کنید. تحقیقات موسسه ملی هنرها نشان داد افرادی که از کتاب‌خوان‌های الکترونیکی استفاده می‌کنند و به کتاب‌های صوتی گوش می‌دهند، بین 50 تا 100 درصد بیشتر از کسانی که تنها با استفاده از کتاب‌های فیزیکی مطالعه می‌کنند، مطالعه می‌کنند. این تقریباً به طور قطع تابعی از راحتی و دسترسی است زیرا Kindle و Audiobooks به ما اجازه می‌دهند تا به کتاب‌های خود از هر کجا و در هر زمان دسترسی داشته باشیم، همانطور که ایلان اشاره می‌کند.

من اغلب دوست دارم کتاب های فیزکی بخوانم اما یک اکانت هم در فدیبو دارم. وقتی هایی که در رختخواب هستم و نمی خواهم کتاب در دستم بگیرم می توان کتاب دلخواه خود را به صورت صوتی گوش دهم . وقتی به مسافرت می روم ونمی توان کتاب را با خودم ببرم یا آن را فراموش کردم نسخه ی دیجیتال  آن می تواندبه کمک من برسد. یا وقت هایی که مشغول کاری هستم که نیاز به تمرکز زیاد ندارد می توان نسخه صوتی کتاب مورد علاقه خود را گوش دهم و از آن لذت ببرم.

یک هدف صفحه روزانه ایجاد کنید

نکته 5 این است که کتاب ها را بر اساس شماره صفحه آنها تقسیم کنید و هدف خود را تعیین کنید که تعداد صفحات مشخصی را هر روز داشته باشید. به عنوان مثال، اگر یک کتاب 200 صفحه ای را انتخاب کنید که می خواهید هر صفحه آن را در پنج روز آینده بخوانید، تقسیم 200 بر 5، هدف روزانه 40 صفحه در روز را به شما می دهد. می توانید با تقسیم کردن جلسه مطالعه خود بین صبح و بعدازظهر، این موضوع را بیشتر تجزیه کنید تا پس از بیدار شدن از خواب 20 صفحه و زمانی که به رختخواب می روید 20 صفحه داشته باشید.

من همیشه از این روش استفاده می‌کنم و به طور معمول به تعداد صفحات یک کتاب و بخش‌هایی که می‌خواهم بخوانم نگاه می‌کنم و سپس خودم را برای رسیدن به هدف صفحه روزانه‌ام به چالش می‌کشم. این کار خواندن را به جلسات خواندن قابل کنترل‌تر تقسیم می‌کند و به این معنی است که شما با دانستن اینکه می‌توانید در یک ساعت 20 صفحه را طی کنید، زمان بیشتری برای مطالعه پیدا می‌کنید. اگر بخواهم چیزهای بیشتری را هک کنم، کتاب‌های کوتاه 100 صفحه‌ای را با کتاب‌های طولانی‌تر مخلوط می‌کنم، زیرا وقتی کتابی را به پایان می‌رسانم، وقتی چیزی از آن یاد گرفته‌ام و آن را در قفسه کتابم می‌گذارم، احساس پاداشی به من می‌دهد. بله، من از طراحی بازی برای خواندن استفاده می‌کنم تا به شکل‌گیری عادت کمک کنم و اگر می‌خواهید واقعاً متمرکز شوید، حتی می‌توانید برای خود یک هدف کتاب برای سال تعیین کنید و سپس آن را با تعداد کل صفحات در همه کتاب‌ها تقسیم کنید.

یک روال خواندن روزانه بسازید

نکته شماره 6 از نکته 5 پیروی می کند و به دنبال ایجاد یک روال خواندن روزانه است تا به شما کمک کند از حواس پرتی جلوگیری کنید و ثابت بمانید. من قبلاً به طور انحصاری در شب مطالعه می‌کردم و اکنون از زمانی که به محض بیدار شدن از خواب بیدار می‌شوم، در تعطیلات آخر هفته می‌خوانم و در روال خوابم گنجانده شده است.

وقتی از خواب بیدار می شوم، کیندل یا نسخه فیزیکی کتابی را که دارم می خوانم روی میز کنار تختم دارم تا اهمال کاری را کاهش دهم و 20 تا 30 دقیقه اول روزم را صرف خواندن تعدادی صفحه می کنم. این معمولاً یک کتاب تجاری غیرداستانی است که به من کمک می کند خلاقانه به کار حمله کنم. اگر به باشگاه ورزشی می‌روم یا قهوه می‌خورم و راه می‌روم، ممکن است یک کتاب صوتی شنیدنی از همان کتاب یا کتاب دیگری را انتخاب کنم. سپس خواندن را در روال خوابم ادغام می‌کنم، زمانی که معمولاً زندگی‌نامه‌ای را می‌خوانم تا برای روز بعد الهام بگیرم تا زمانی که احساس خستگی کنم و به خواب بروم. برای از بین بردن هر مانعی، کیندل خود را در کنار میز کنار تختم شارژ می‌کنم و تلفنم را خاموش می‌کنم و آهنگی برای خواندن لو-فای پخش می‌کنم. عصرها معمولاً 30 دقیقه تا یک ساعت مطالعه می کنم تا زمانی که احساس خواب آلودگی کنم، اما اگر کتابی واقعاً توجه من را جلب کرده باشد، ممکن است بعداً بیدار بمانم. اگر مطالعه در طول روز را ترجیح می‌دهید، ممکن است بخواهید یک گوشه مطالعه یا یک فضای راحت ایجاد کنید که بتوانید برای مطالعه بروید، جایی که می‌توانید Kindle یا کتاب‌های خود را قرار دهید.

سریع بروید و اسکیم کنید

برای سریعتر خواندن با اسکن کردن و سرسری خواندن مشکل نداشته باشید. بعضی از کتاب ها را می توانید با سرعت بیشتری بخوانید ودرگیر جزئیات نشوید. برای سریعتر خواندن می توانید به وسط یک خط نگاه کنید و با دید جانبی بقیه خط را بخوانید. نگران نباشید با خواندن سرسری یک کتاب متوجه موضوع آن می شوید اما فقط به جزئیات دقت نمی کنید. در اصل بعضی کتاب ها ارزش وقت گذاشتن آنچنان ندارند.

اشاره انگشت یا قلم به هر تکه کلمه به شما کمک می کند تا یاد بگیرید چشمان خود را به سرعت روی متن حرکت دهید. و شما را تشویق می کند که در حین خواندن زیر آوازی نکنید.

از خلاصه ها و توصیه ها استفاده کنید

من از Blinkist برای ارائه خلاصه های متنی و صوتی کتاب های محبوب استفاده می کنم. درست مانند فروشگاه Kindle Blinkist همچنین توصیه هایی را بر اساس انواع کتاب هایی که می خوانید ارائه می دهد. اگر با کتابی مشکل دارم، ممکن است به Blinkist سر بزنم و خلاصه مختصر را بخوانم تا در زمان صرفه جویی کنم. ابزارهای توصیه در Kindle و Blinkist به من کمک می کنند تا کتاب هایی را انتخاب کنم که می دانم از خواندن آنها لذت می برم. Blinkist همچنین می تواند به سرعت یادداشت ها و Blinks را با برچسب های مناسب به Evernote ارسال کند تا نکات برجسته Kindle من را تکمیل کند.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا