سلامتی

چربی ها و غذای شما: ایجاد تعادل قلبی ، عروقی

عبارت چربی در سلامت قلب به یک عبارت بد تبدیل گردیده است، ولی باید گفت که بسیار پیچیده تر از آن است. این موضوع صحیح است که داشتن چربی اضافی بدن برای افراد مضر است و همچنین انواع چربی هایی از غذاهای مختلف در رژیم غذایی به دست می آید، همه با یکدیگر هم سان نیستند. بدن فرد برای داشتن عملکرد خوب و درست به چربی های غذایی احتیاج دارد. و تفکرات جدیدی وجود دارد که بیان کرده است تلاش برای حذف کردن چربی ها از رژیم غذایی امکان دارد به چاقی کمک کند.

کری استوارت، Ed.D. می‌گوید: «تغییر بزرگی در تفکر در مورد اینکه چه چیزی یک رژیم غذایی سالم را می‌سازد، رخ داده است. ، استاد پزشکی در بخش قلب و عروق در دانشگاه جانز هاپکینز. تحقیقات در جان هاپکینز و جاهای دیگر نشان می‌دهد که حذف چربی رژیم به تنهایی تأثیر زیادی در کاهش سطح کلسترول ندارد. استوارت می‌گوید: «مردم برای داشتن سلامتی خوب و متعادل به چربی، کربوهیدرات و پروتئین که درشت مغذی‌های اصلی هستند ، نیاز دارند.

یک کلید برای سلامت قلب نوع چربی است که می خورید. همه چربی ها حاوی همان تعداد کالری در هر گرم هستند. اما سه نوع اصلی اثرات متفاوتی در بدن دارند.

یک راهنمای سریع:

چربی ترانس: فقط بگویید نه

نور قرمز: چربی های ترانس که به آن ها اسیده ای چرب ترانس نیز گفته می شود، بهتر است از مصرف آن ها اجتناب شود زیرا سطح کلسترول لیپوپروتئین با چگالی پایین (LDL)خون را بالا می برند. چربی های ترانس به نوبه خود می توانند بر ساختار و عملکرد شریان تاثیر منفی بگذارند و منجر به بیماری قلبی، حمله قلبی و سکته مغزی شوند. چربی های ترانس به طور گسترده ای مورد استفاده قرار می گیرند.

موجود در: چربی های ترانس در محصولات پخته شده مانند کوکی ها، کیک ها و کراکرها یافت می شود. پوسته پیتزا؛ غذاهای سرخ شده؛ مقداری پاپ کورن مایکروویو؛ چوب مارگارین؛ و کوتاه کننده سبزیجات برای شناسایی چربی های ترانس، برچسب های مواد غذایی را برای عبارت «روغن های نیمه هیدروژنه» جستجو کنید.

همچنین بهتر است بدانید که سرکه انگور یکی از مواد طبیعی است که می‌تواند به شما در مقابله با چربی ترانس کمک کند. این نوع سرکه حاوی اسید است که به بدن کمک می‌کند چربی‌ها را هضم کند و از جذب آنها توسط بدن جلوگیری کند. همچنین، مصرف معتدل سرکه انگور می‌تواند کمک کند تا سطح کلسترول بد در بدن کاهش یابد و در نتیجه احتمال بروز بیماری‌های قلبی-عروقی را کاهش دهد. علاوه بر این، مصرف مداوم سرکه انگور می‌تواند به کنترل وزن و سوخت سوزی چربی‌های اضافی کمک کند پس چه بهتر است که بهترین روش ساخت سرکه انگور را بیاموزید. با این حال، مهم است به اندازه مصرف و نحوه استفاده از سرکه توجه کنید و بهتر است قبل از شروع به استفاده مکمل خود را با پزشک مشاوره کنید.

چربی های اشباع شده: به پوست آسیب می رسانند

نور زرد: سعی کنید چربی های اشباع شده را به کم تر از ۱۰ درصد کل کالری روزانه محدود کنید. چربی های اشباع شده به طور طبیعی در غذاهای حیوانی یافت می شوند. چربی های اشباع شده می توانند کلسترول خون را بالا ببرند. هنگامی که می توانید چربی های جامد را با انواع مایع جایگزین کنید، که به احتمال زیاد چربی های اشباع نشده هستند. روغن زیتون را به جای کره مصرف کنید. انواع کم چرب گوشت را انتخاب کنید.

موجود در: چربی های اشباع شده در گوشت های چرب، از جمله گوشت گاو، بره، خوک و مرغ با پوست یافت می شود. و شیر کامل، 1 یا 2 درصد، یا محصولات لبنی تهیه شده با این شیرها، از جمله پنیر، کره و بستنی. چربی های اشباع شده، مانند چربی های ترانس، به جای مایع، در دمای اتاق جامد هستند. روغن پالم و روغن نارگیل نیز حاوی چربی های اشباع شده هستند.

همچنین مصرف بیش از حد چربی‌های اشباع شده می‌تواند به افزایش کبد چرب و انواع دیگر بیماری‌های مرتبط با چربی در بدن منجر شود. این چربی‌ها می‌توانند به عنوان ماده اولیه برای تولید چربی‌های غیرطبیعی در کبد عمل کنند، که باعث افزایش توده چربی در سلول‌های کبدی می‌شود و در نتیجه به بیماری کبد چرب می‌انجامد. از جمله اقداماتی که می‌توان برای کاهش احتمال ابتلا کودکان به کبد چرب انجام داد، محدود کردن مصرف مواد غذایی حاوی چربی‌های اشباع شده است و به جای آن از منابع سالم چربی، مانند روغن‌های نباتی غیرافشانتی و ماهی‌های چرب استفاده کرد. همچنین، تشویق به فعالیت‌های ورزشی منظم و حفظ وزن مناسب نیز می‌تواند به پیشگیری از کبدچرب در کودکان کمک کند.

چربی های غیر اشباع: سالم ترین انواع برای قلب

چراغ سبز: بهتر است از چربی های “خوب” یا غیراشباع استفاده کنید. دو نوع اصلی چند غیراشباع و تک غیراشباع هستند. اینها میزان کلسترول LDL را در خون کاهش می دهند که می تواند به کاهش خطر بیماری قلبی کمک کند. چربی‌های غیراشباع دو نوع چربی را که مغز و سایر قسمت‌های بدن به آن نیاز دارند، می‌رسانند، اما فقط از طریق رژیم غذایی می‌توان آنها را به دست آورد: اسیدهای چرب امگا 3 موجود در ماهی -و اسیدهای چرب امگا – 6 – موجود در مغزها و دانه‌ها. پاداش: غذاهای حاوی چربی های غیراشباع دارای پروتئین بالایی هستند.

می توان گفت چربی های اشباع نشده معمولا در ماهی ها به خصوص ماهی های چرب از جمله ماهی سالمون، ماهی قزل آلا و شاه ماهی، همچنین در آجیل ها، آووکادو، روغن های گیاهی از جمله کانولا، زیتون و آفتابگردان، توفو، سویا و دانه کتان موجود می باشد.

فواید چربی های سالم غذایی

  1. کاهش وزن و تناسب اندام
  2. تامین کلسترول مناسب برای بدن
  3. بهبود عملکرد مغز
  4. تقویت استخوان ها
  5. افزایش کیفیت خواب

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا