توسعه فردی

مدت زمان لازم برای یادگیری یک زبان خارجی جدید

احتمالا قبل از شروع یادگیری یک زبان جدید، می خواهید پایان آن را ببینید. همانطور که در حال تنظیم برنامه یادگیری زبان هستید، به این فکر می کنید که برای چه مدت باید برنامه ریزی کنید. آیا می توانید در عرض یک سال روان صحبت کنید؟ یا شاید حتی کمتر؟ چه مدت طول می کشد تا به یک زبان مسلط شوید؟

پاسخ این است که، بستگی دارد.

اهداف و انتظارات یادگیری زبان

هنگام یادگیری زبان، اهداف، انتظارات و انگیزه شما چیست؟ وقتی می‌خواهید بفهمید چقدر طول می‌کشد تا مسلط شوید، این عوامل بیشترین اهمیت را دارند. برخی از زبان آموزان فقط به اصول اولیه یک زبان خارجی نیاز دارند. این برای مسافرانی که می‌خواهند مسیرها را بپرسند، منویی را بفهمند یا به افرادی که در یک کشور خارجی ملاقات می‌کنند احوالپرسی دوستانه ارائه کنند، معمول است.

سایر زبان آموزان ممکن است کمی بیشتر بخواهند. شاید برای جذب یک شریک تجاری، یا گفتگو با مردم محلی. و گروه سوم می خواهند به مهارت برسند. برای تکمیل یک امتحان یا رفتن به کشوری که در آن زبان صحبت می کنند. شما باید بفهمید که می خواهید یادگیری زبان خود را تا کجا پیش ببرید. سپس می توانید بفهمید که چقدر تا زمانی که مسلط شوید (یا نیمه روان) شوید.

این اهداف متفاوت بدیهی است که به تعهدات زمانی متفاوتی نیاز دارند و زبان آموز باید درک معقولی از این تفاوت ها داشته باشد. درک سطوح تعهد لازم برای سطوح مختلف تسلط می تواند به شما کمک کند تا اهداف خود را با انتظارات خود مطابقت دهید، و این به لذت بردن از فرآیند یادگیری و اجتناب از ناامیدی کمک زیادی می کند.

انگیزه به شما کمک می کند که مسلط شوید

انگیزه نقش مهمی در تعیین اینکه چقدر طول می کشد تا یک فرد به یک زبان جدید مسلط شود، ایفا می کند. چند دهه پیش، روانشناسان دو نوع اصلی انگیزه را شناسایی کردند. انگیزه درونی ناشی از لذت یا رضایت شخصی است که فرد از درگیر شدن در یک رفتار به دست می آورد. انگیزه بیرونی، همانطور که از نام آن پیداست، انگیزه ای است که از بیرون می آید. پول و تایید دیگران هر دو نمونه خوبی از محرک های بیرونی هستند.

زبان شناسان از مفاهیم مشابهی برای توصیف انگیزه خاص یادگیری زبان استفاده می کنند. انگیزه یکپارچه انگیزه ای برای ارتباط با فرهنگ و مردم یک منطقه از طریق یادگیری زبان آنهاست. همچنین می تواند خاص تر باشد، مانند یادگیری زبان برای بهبود ارتباطات در روابط بین فرهنگی یا نشان دادن احترام به زبان و فرهنگ یکی از اعضای خانواده که انگلیسی صحبت نمی کند.

انگیزه ابزاری معمولاً به عنوان انگیزه ای برای یادگیری یک زبان به دلایلی غیر از خود زبان توصیف می شود. زبان آموزانی که مطالعه زبان خارجی را عمدتاً برای اعتبار مدرسه یا به عنوان مکمل مدارک شغلی خود انجام می دهند، انگیزه ابزاری دارند.

چقدر طول می کشد تا با انگیزه مناسب به روانی برسید؟

مطالعات ارتباط قوی بین انگیزه یکپارچه و سطوح بالای مهارت زبان را نشان می دهد. یادگیرندگانی که با رویکرد یکپارچه انگیزه دارند تلفظ و لهجه را به طور مؤثرتری انتخاب می کنند. شاید به دلیل همدلی بیشتر با گویشوران بومی یک زبان.

انگیزه یکپارچه لزوماً زمان لازم برای یادگیری اصول اولیه یک زبان خارجی را کاهش نمی دهد، اما بی دلیل نیست که بگوییم علاقه شدید به یک زبان و فرهنگ ممکن است سفر به سوی تسلط واقعی را تسهیل کند.

برای مثال، افراد باهوش در یادگیری زبان جدید دارای ویژگی افراد باهوش است که آنها را از دیگران متمایز می‌کند. این افراد عموماً دارای توانایی تجزیه و تحلیل بالا هستند، به راحتی الگوها را درک می‌کنند و قابلیت ارتباط زبانی و فهم مفاهیم پیچیده را دارند. آنها از روش‌های مختلف یادگیری استفاده می‌کنند و توانایی تطبیق با شیوه‌های مختلف آموزش را دارند. همچنین، افراد باهوش معمولاً به راحتی از اشتباهات خود در یادگیری استفاده می‌کنند و از آنها به عنوان یک فرصت برای پیشرفت استفاده می‌کنند.

در تکنیک های مدیریت زمان، افراد باهوش معمولاً از تکنیک‌های موثری برای بهینه‌سازی زمان خود استفاده می‌کنند. آنها اهمیت تعیین اولویت‌ها را می‌دانند و وظایف را بر اساس اهمیت و فوریت آنها برنامه‌ریزی می‌کنند. افراد باهوش به دقت زمان خود را پایش می‌کنند و از ابزارهای مدیریت زمان مثل برنامه‌ریزی روزانه، استفاده می‌کنند. همچنین، آنها توانایی انعطاف‌پذیری و تطبیق با تغییرات در برنامه خود را دارند تا به بهترین نتیجه برسند.

سطوح تسلط و تسلط به زبان

یکی دیگر از عوامل مهم در تعیین زمان یادگیری یک زبان خارجی، میزان تسلط مطلوب شماست. مانند بسیاری از چیزها، روانی زبان در یک پیوستار وجود دارد. بنابراین، ارزیابی اینکه در چه سطحی از مهارت هستید دشوار است.

خوشبختانه، سازمان‌هایی هستند که یادگیری زبان را مطالعه می‌کنند و مفهوم روانی را به دسته‌های متمایز تقسیم کرده‌اند. این دسته ها به شما کمک می کنند تا از سطح مهارت مورد نظر خود به عنوان مبنایی برای تخمین تعهد زمانی خود استفاده کنید. مؤسسه خدمات خارجی (FSI) مقیاس های رتبه بندی شماره گذاری شده را برای طبقه بندی سطوح مهارت برای زبان آموزان جدید ارائه می دهد.

سطوح مهارت برای نشان دادن میزان تسلط شما

مهارت های ابتدایی. فرد می تواند نیازهای معمول سفر و حداقل الزامات ادب را برآورده کند.

تخصص کاری محدود. فرد قادر به ارضای خواسته های معمول اجتماعی و الزامات کاری محدود است

حداقل مهارت حرفه ای فرد می تواند با دقت ساختاری و واژگان کافی به زبان صحبت کند تا به طور موثر در اکثر مکالمات رسمی و غیر رسمی در مورد موضوعات عملی، اجتماعی و حرفه ای شرکت کند.

مهارت های حرفه ای کامل. فرد در تمام سطوحی که معمولاً با نیازهای حرفه ای مرتبط است، زبان را روان و دقیق استفاده می کند.

مهارت های بومی یا دو زبانه. این فرد دارای مهارت صحبت کردن معادل با یک زبان مادری تحصیل کرده است.

سطوح یک و پنج به راحتی قابل درک است و برای برنامه یادگیری بلند مدت هر دانش آموز زبان کاربرد دارد. اما بقیه به طور خاص به دنیای حرفه ای مربوط می شوند و ممکن است برای همه کارایی نداشته باشند. به طور کلی، رتبه بندی FSI ممکن است برای شخصی که در حال برنامه ریزی شغلی در روابط بین الملل یا تجارت است مفیدتر باشد.

 

نوشته های مشابه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا